Story: Television

Channel ratings, 2000–2012

As these charts show, in the first 12 years of the 21st century there was a striking change in New Zealanders' television channel preferences. Television New Zealand's channels, TV One and TV2, both fell in audience support. In 2000 almost two-thirds of the time Kiwis spent watching television was on those two channels, but by 2012 their viewing had declined to little more than two-fifths. The channels that saw significant increases in public viewing were those controlled by Sky Television: their free-to-air channel, Prime, and the other Sky channels, which were available only by paid subscription. However, in the evening prime-time free-to-air channels continued to attract over three-quarters of the total audience.

Using this item

Te Ara - The Encyclopedia of New Zealand

This item has been provided for private study purposes (such as school projects, family and local history research) and any published reproduction (print or electronic) may infringe copyright law. It is the responsibility of the user of any material to obtain clearance from the copyright holder.

Source: Nielsen Television Audience Measurement 2012

All images & media in this story

How to cite this page:

Trisha Dunleavy, 'Television - History of television in New Zealand', Te Ara - the Encyclopedia of New Zealand, http://www.TeAra.govt.nz/en/interactive/45678/channel-ratings-2000-2012 (accessed 26 April 2019)

Story by Trisha Dunleavy, published 22 Oct 2014